برنامه ی نشست های آزاد پنج شنبه 94/7/8
لابراتوار تایپوگرافی / مدرس: محمدرضا عبدالعلی ساعت 17-16

تایپ یکی از اجزاء اصلی اثر گرافیک است و سواد به کارگرفتن آن از توانایی های ناگزیر یک طراح گرافیک...
در کارگاه تایپوگرافی مدرسه ی ویژه طی دو ترم مباحث مرتبط با نوشتار، خط، خوشنویسی، و تایپوگرافی فارسی مورد بررسی قرار می گیرد و در قالب پروژه های مختلف، به مفاهیمی چون امکانات نوشتار فارسی، رسم المشق ها، قواعد خوشنویسی، خط در هنرهای سنتی، کالیگرام، تایپ فارسی، اصطلاحات، تایپوگرافی هندسی، رابطه ی فرم با معنا، جستجوی ایده، تایپوگرافی ارگانیک، گرافیتی، سه بعدی، مجسمه گونه، آناگلیف و کارکرد تایپوگرافی در رسانه های مختلف پرداخته می¬شود.
در این دوره هنرجو علاوه بر آموختن مباحث فوق، با طراحان مختلف ایرانی و غیرایرانی هم چنین منابع مطالعاتی مختلف مانند مجلات، سایت ها و کتاب های مختلف آشنا شده و برای برگزاری نمایشگاه گروهی به تولید آثار خلاق می پردازد.




خلاقیت در طراحی پوستر/ مجید کاشانی ساعت 18-17

کارگاه خلاقیت در طراحی پوستر، طبق یک برنامه‌ی منظم و کاربردی، سعی می‌کند به شما شیوه‌ی درست فکر کردن و درست عمل کردن را بیاموزد.
در ترم اول این کارگاه، روش‌های مختلف ساخت و ساز تصویر، ترکیب بندی، صفحه آراپی و فضاسازی در کنار نکاتی پیرامون کاربرد رنگ، استفاده از فضاهای منفی، تایپ به مثابه تصویر و ... همراه با تمرین‌هایی منظم و عملی آموزش داده می‌شوند.
در ترم دوم، چگونگی تحلیل موضوع، درک، تجزیه و تحلیل موضوع، شیوه‌های ایده‌یابی و ایده پردازی و در نهایت، روش‌های اجرا، با توجه به توانایی‌های فردی هر هنرجو تمرین می‌شوند.
در جلسات پایانی این دوره، هنرجویان با تکیه بر چهار توانایی: تصویرسازی، صفحه آرایی، ایده و اجرا، به طراحی پوسترهای مختلف در زمینه‌های گوناگون فرهنگی خواهند پرداخت.
معرفی طراحان برجسته‌ی بین المللی، نقد و بررسی تمرین‌های هنرجویان توسط خود هنرجویان، فعالیت‌های گروهی و ..... جزء برنامه‌های جانبی این کارگاه هستند.



رنگ شناسی و مدیریت رنگ در دنیای دیجیتال/ مدرس: مانی نورائی ساعت 19-18

یکی از مهم ترین مسائلی که امروزه طراحان گرافیک با آن مواجه هستند، تفاوت کیفیت اثر چاپ شده با آن چه در نمایشگر کامپیوتر دیده می شود است. موضوعی که معمولا کسی مسئولیت آن را به عهده نمی گیرد؛ اما در واقع ابعاد آن را طراح گرافیک باید بشناسد و برای پیش گیری از آن چاره اندیشی کند.
دنیای دیجیتال، امکانات کاربر برای مدیریت رنگ و نور را گسترده و کنترل ابعاد مختلف آن را برای کاربر آسان تر کرده است. از طرف دیگر تنوع تکنولوژی ها و دستگاه های چاپ نیازمند آن است که طراح با تسلط به آن ها، متناسب با هر شیوه چاپ فایل خود را تنظیم کند تا بهترین نتیجه از هر تکنولوژی حاصل شود.
عدم تسلط به این مسئله باعث شده بسیاری از طراحان گرافیک با امکانات نرم افزارهای تخصصی خود در این خصوص آشنا نبوده و از آن ها درست استفاده نکرده، در نتیجه فایل طراحی شده برای دستیابی به بهترین نتیجه ی چاپی کمبودهای فراوانی داشته باشد.
در این دوره ی آموزشی با تسلط بر تکنولوژی رنگ دیجیتال، شناخت توانایی رنگی ماشین های چاپ و پس از شناخت پروفایل های رنگی در نرم افزارها می توانید دقیق ترین تنظیمات رنگی را در طراحی خود انجام دهید تا بهترین نتیجه را در چاپ اثر به دست آورید.



دنیای جادویی هزار رنگ هیولای دوست داشتنی چاپ (دوره ی جامع تخصصی شش ماهه)ساعت 20-19

دنیای جادویی هزار رنگ هیولای دوست داشتنی چاپ (دوره ی جامع تخصصی شش ماهه)
مدرسین : مانی نورایی - مسعود نجات

دوره ی جامع تخصصی شش ماهـه در یکصد ساعت
شورای طرح و برنامه ریزی: مانی نورایی ـ مسعود نجات ـ امراله فرهادی
مدرسین: مانی نورایی ـ مسعود نجات

طراحان گرافیک حرفه ‏ای خوب می‏ دانند که در بسیاری مواقع آنچه را که در صفحه نمایش کامپیوتر از یک سند طراحی شده می بینند، با آنچه که بعد از چاپ به دست‏شان می‌رسد، تفاوت‏ های اساسی دارد!
به همین خاطر دلخور می‌شویم...! و اشکال کار را در لیتوگرافی، کاغذ و مقوا مرکب و چاپ، ورنی و یووی و... می ‏بینیم. در حالی که ممکن است مشکل اصلی در کار خودمان باشد نه در فرآیند نظام پر پیچ و خم چاپ!

چه باید کرد !؟
امروزه، دنیای جادوئی هزاررنگ هیولای دوست داشتنی چاپ افست دنیای شگفت ‏انگیز تکنولوژی پیشرفته و مدرن روزگار ماست، که تنها با کمک دانش فنی حرفه‏ای و تسلط کافی بر اصول و استاندارهای تعریف شده، می‌توان تجربه ‏های شیرینی را به دست آورد.

این دوره‌‏ی جامع با آموزش‏های تخصصی و حرفه‏ای، برای طراحان گرافیک مدیران، مسئولان و ناظـران تولید فنی، تردیدها و هراس بی‏ دلیل آنان را از این هیولای دوست‏داشتنی که در ذهن‏شان ساخته شده، از میان برمی ‏دارد.

سرفصل‌های اصلی این دوره:
شناخت رنگ و نور و مدل‏های رنگی
تراکم و پیکـسل و رزولوشن
رنگ در دنیای دیجیتال و مدیریت رنگ
سطوح چاپ شونده
اصلاح رنگ و آماده سازی عکس
آماده‌سازی سند برای چاپ
فرم‌بندی و مونتاژ
انواع خروجی‌ها، PDF و استانداردهای چاپ
عملیات تکمیلی، پوشش‌ها، جلوه‌های ویژه و صحافی
چاپ پروژه‌های انجام شده هنرجویان

پیش نیازهای دوره:
آشنایی با نرم‌افزارهای: Illustrator , InDesign , Photoshop

با توجه به محدودیت پذیرش، ورود به این دوره دارای ضابطه‌ها و شرایط ویژه‌ای است که با مصاحبه حضوری و ارزیابی حرفه‏ ای توسط اعضای شورای طــرح و برنامه تحقق می‌‏یابد.
این دوره ی تخصصی کمک می کند؛
• رنگ ها را درست ببینیم. • رنگ را به خوبی بشناسیم. • هارمونی های رنگی را درست بسازیم. • رنگ ها را با اعداد بخوانیم. • نمایشگر خود را به دقت تنظیم کنیم. • رنگ نمایشگر را با پرینتر همسان کنیم . • رنگ ها را برای چاپ آماده کنیم. • رنگ هار ا مدیریت کنیم. • و به راحتی با بهترین کیفیت چاپ کنیم.