افتتاحیه نمایشگاه "لهستان در اصفهان"
افتتاحیه نمایشگاه "لهستان در اصفهان" همراه با مرور آثار هنرمندان لهستانی و تأثیر آنها بر هنر ایران و جهان توسط اساتید برجسته این فن همراه بود.




مجید عباسی در افتتاحیه نمایشگاه لهستان در اصفهان که در گالری اکنون برگزار شد، اظهار کرد: نمایشگاه امروز مجموعه‌ای از پوسترهای معاصر لهستانی است، البته سابقه هنری لهستان در هنر تجسمی بسیار بالاست.



وی افزود: لهستان کشوری است که دائماً به آن حمله شده اما همواره اصالت فرهنگی خود را حفظ کرده است. تا قبل از اواخر قرن 19 در لهستان هنرمندان سنتی که به صورت حکاکی به خلق اثر می‌پرداختند، چشمگیر بودند اما از آن به بعد تغییر در هنر این کشور همراه با رواج پوسترها پدید آمد.



این گرافیست ادامه داد: مکتب لهستان در زمینه پوستر و گرافیک بسیار قوی است و از آنجا قدرت گرفت که آکادمی‌های بسیاری در سراسر این کشور تأسیس و از دل آنها طراحان بسیار مهمی فارغ‌التحصیل شدند که آنها نیز شاگردانی تربیت کردند که تأثیرات مهمی در عرصه طراحی گذاشتند.



عباسی با بیان اینکه تریپکوفسکی اولین و جدی‌ترین طراح مکتب لهستان است، تصریح کرد: حدود دهه 50 میلادی رئالیست سوسیالیستی در لهستان حاکم بود و مناسبت‌هایی همچون روز جهانی کارگر یا روز پیروزی بر فاشیست دست‌مایه بسیاری از پوسترهای آن زمان را تشکیل می‌داد. البته شوروی به دنبال صدور فرهنگ خود بود اما لهستان همواره اصالت خود را در برابر این هجمه فرهنگی حفظ کرد. همچنین لهستانی‌ها در هنر خود از روس‌ها برتر بودند و در پوستر نیز دست بالا را نسبت به آنها داشتند.


وی با اشاره به طراحان بزرگ لهستان گفت: روش توماشفسکی این بود که با موضوعات سیاسی و فرهنگی به گونه‌ای رفتار می‌کرد که شاعرانه و آزادانه برخورد کند. ترجمه زبان نوشتاری به بصری برای او بسیار مهم بود و بر این تأکید داشت که زبان بصری باید به گونه‌ای باشد که همه با آن ارتباط برقرار کنند.

وی افزود: پوسترهای لهستانی بسیار تأثیرگذار بوده و حتی هنرمندان ایرانی از آن تأثیر پذیرفتند. مکتب پوستر لهستانی مبتنی بر تصویرسازی است و برخلاف انگلستان و آمریکا که بر تایپ تأکیددارند عمل می‌کند.



همچنین رادوسلاو سادوفسکی، کاردار فرهنگی سفارت لهستان که به نمایندگی از سفیر لهستان در افتتاحیه این گالری حضور داشت، اظهار کرد: آنچه که در برگزاری این نمایشگاه‌ها مهم است، انجام تبادل فرهنگی در آنهاست.

وی افزود: ماه گذشته اولین جشنواره هفته تئاتر را داشتیم و همچنین یک کنسرت برگزار کردیم. در مورد هنر سینما می‌خواهیم تا جشنواره جدید فیلم در سال آینده در ایران برگزار کنیم.

کاردار فرهنگی سفارت لهستان ادامه داد: امید داریم که سال آینده بتوانیم تدریس زبان لهستانی را در تهران داشته باشیم و پروژه‌ای نیز برای دعوت از کارگردانان و دانشجویان ایران به لهستان برای تحصیل و تدریس داریم.

سادوفسکی تاکید کرد: اصفهان برای لهستان بسیار مهم است، زیرا هزاران لهستانی در جنگ جهانی دوم به اصفهان آمدند و در این شهر مستقر شدند.

همچنین امراله فرهادی، طراح گرافیک و مدیر مسئول مدرسه ویژه با بیان اینکه دیدو بزرگترین کلکسیونر پوستر لهستان است، گفت: خوشبختانه سفارت لهستان همکاری بسیار خوبی دارد و نمایشگاه‌هایی را نیز در زمینه هنر این کشور در تهران و در مدرسه ویژه برگزار کرده‌ایم.



وی افزود: در این نمایشگاه معرفی آثار لهستانی به آرامی انجام و باسابقه‌ترین وبرترین پوسترها در آن به نمایش درآمده است. بنابراین وجه آموزشی این نمایشگاه بسیار عمیق است.

مدیر مدرسه ویژه ادامه داد: تأثیر این نمایشگاه بر درک و دید هنرجویان بسیار است و باعث وسعت دید آنها می‌شود.

فرهادی با بیان اینکه 16 هزار دانشجوی گرافیک در ایران باورنکردنی است، اضافه کرد: باید چنین نمایشگاه‌هایی در سراسر ایران برگزار شود تا طراحانی که در هر نقطه از ایران در رشته گرافیک و طراحی مشغول به فعالیت هستند، دسترسی به آثار مختلف را داشته باشند.



علیرضا مصطفی‌زاده- طراح گرافیک- از دیگر سخنرانان با بیان اینکه نمایشگاه‌ها موجب وسعت دید طراحان و گرافیست‌ها می‌شود، گفت: نمایشگاه‌ها علاوه بر نقش آموزشی، می‌توانند برای طراحان حساسیت ایجاد کنند و آنها را به سمت خلق آثار نو بکشانند.

وی اضافه کرد: هر کس در حوزه کاری خود باید اطلاعاتی در زمینه‌های مختلف داشته باشد، بنابراین باید جایگاهی برای کسب آن اطلاعات نیز وجود داشته باشد و برگزاری نمایشگاه‌ها از جمله امکاناتی است که می‌تواند گوشه‌ای از اطلاعات مورد نیاز را کسب کرد.

این مدرس گرافیک اضافه کرد: طراحان با دیدن پوسترهای گوناگون از کشورها و مکتب‌های گوناگون با دیدهای متفاوت رو به رو می‌شوند. اگر پوسترهای هالیوودی را ببینید و سپس به پوسترهای لهستانی نگاه کنید، متوجه تفاوت چشمگیر آنها خواهید شد و این توجه به تفاوت‌ها و تکنیک‌ها موجب بالا رفتن درک هنری افراد می‌شود.

مصطفی‌زاده خاطرنشان کرد: پوستر در لهستان بسیار مهم است. اگر بخواهیم مقایسه کنیم آن چنانکه فرش در ایران مهم است، در لهستان پوستر چنین جایگاهی دارد، اما در ایران گروه خاصی مخاطب پوسترها هستند.



و در آخر مهدی حسینی- مدیر پیک آرت- نیز با اشاره به فعالیت‌های پیک آرت گفت: پیک آرت ابتدا به بحث اطلاع‌رسانی می‌پرداخت اما سعی کردیم از پتانسیل‌های دیگر استفاده و برنامه‌های دیگری نیز برگزار کنیم.

وی افزود: از آنجا که بیشترین پتانسیل‌های هنری در شهرهای اصفهان و شیراز وجود داشت، برگزاری نمایشگاه‌ها را در اصفهان آغاز کردیم.

این نمایشگاه به مدت ۲ هفته در گالری اکنون به نشانی اصفهان، خیابان خاقانی، کوچه افشین (۱۴)، بن بست حریر، شماره ۹ ادامه خواهد داشت.