یک روز ویژه از نزدیک با نونو کوئیلو


حضور نونو کوئیلو(Nuno Coelho) طراح گرافیک پرتغالی، فرصت خوب و ارزشمندی را فراهم کرد تا در مدت کوتاهی که در ایران حضور داشت، کارگاه یک روزه‌ی طراحی پوستر با موضوع « نوستالژیا » را با هنرجویان ویژه برگزار کند.



این کارگاه روز جمعه ۲۴ اردیبهشت از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۵ عصر با حضور 16 نفر از هنرجویان ویژه برگزار شد.
ابتدای این کارگاه، نونو کوئیلو ضمن معرفی خود، به ارائه و نمایش آثار خود در دو بخش پرداخت:
ـ بخش اول: نمایش و توضیح در مورد آثار طراحی هویت بصری، پوسترهای فرهنگی برای تئاتر، کنسرت و نمایشگاه‌های نقاشی، انواع چاپ، شرکت و ارائه آثار مفهومی در نمایشگاه‌های اجتماعی و فرهنگی درباره‌ی فلسطین و آفریقا و برگزاری کارگاه‌ در کشورهای مختلف بود.




ـ بخش دوم: این بخش شامل دو قسمت تئوری و عملی پروژه‌ی دکترای این طراح (دکترای هنرهای معاصر از دانشگاه coimbra) در مورد طراحی پکیج و بخصوص لیبل‌هایی که قدمت بیشتری داشتند بود. بخش تئوری آن شامل انتخاب یک کارخانه (صابون‌سازی)، و تحقیق و بررسی در مورد پکیج‌ها و لیبل‌های آن شرکت از نظر قدمت، فلسفه‌ی انتخاب طرح و ... و جمع آوری و بررسی بیش از ۱۰۰۰ عدد لیبل، بخصوص لیبل‌های صابون‌های پرتغالی با قدمت بیش از صد سال بود.
علاوه بر این، برگزاری نمایشگاه‌های بسته‌بندی و بخصوص لیبل به سبکی جدید در کشور آلمان و پرتغال نیز یکی از فعالیت‌های ایشان در زمینه‌ی طراحی گرافیک محسوب می‌شود.



در ادامه، نونو کوئیلو با ارائه‌ی نمونه‌هایی از طراحی بسته‌بندی‌های قدیمی محصولات ایرانی که در سفر اخیر خود به اصفهان، یزد و شیراز جمع‌آوری کرده بود موضوع کارگاه را که نوستالژی بود تشریح نموده و در مورد فلسفه‌ی انتخاب موضوع نوستالژی برای این کار گفت: در حال حاضر بسته‌بندی‌ها و لیبل‌های قدیمی صرفا کاربردی نیستند و ممکن است برای هر کسی این اتفاق بیفتد که بعد از گذشت یک دوره از زندگی مجددا به سراغ پکیج‌های قدیمی برود نه صرفا بدلیل کاربردی بودن آنها، بلکه بیشتر به دلیل خاطره و پیام و نوستالژی‌ای که همواره در خود دارند، خریداری می‌شوند.



لازم به ذکر است که پیش از این، نونو کوئیلو به دانشجویان علاقه‌مند مدرسه‌ی ویژه اعلام کرده بود یک بسته‌بندی را که برای آنها نوستالژیک است و نسبت به آن خاطره‌ای دارند انتخاب و به همراه خود در روز ورک‌شاپ بیاورند تا در طراحی پوسترهایشان از آن برند و بسته‌بندی نوستالژیک‌اش بتوانند با راهنمایی ایشان اتودهای خود را ارائه کرده و کار خود را به نتیجه برسانند.





برای آشنایی بیشتر با این طراح گرافیک می‌توانید به وبسایت شخصی ایشان به آدرس زیر مراجعه کنید.
http://www.nunocoelho.net