سومین مراسم سالانه اهدای جوایز و معرفی آثار برگزیده سال بسته‌ها برگزار شد
مراسم سالانه ی معرفی آثار برتر بسته بندی سال که توسط وب سایت بسته ها توسط ایمان آل مظفر با همراهی هیات مشاورین و پیشکسوتان این رشته پایه گذاری شده است امسال در شرایطی سه ساله شد که معمولا این بخش از طراحی گرافیک ( ‌بسته بندی ) و اهمیت آن در طول سالهای گذشته نادیده گرفته شده است.




ایمان آل مظفر: ما آستین هایمان را بالا زده ایم !
در ابتدای جلسه ایمان آل مظفر ضمن خوش آمدگویی به حاضرین با ذکر این نکته که در سال ۹۱ نهالی کاشته شد که امسال سه ساله شده است و من از استقبال آثار رسیده به دبیرخانه ی این مراسم و توجه بیشتر طراحان گرافیک و استودیوها و شرکت افراد بیشتری در این دوره نسبت به قبل بسیار هیجان زده و خوشحالم گفت : ما امسال ۴۱۱ اثر از ۱۱۲ طراح به دستمان رسیده و توانستیم دومین کتاب سال بسته ها را منتشر کنیم و آنطور که قول داده بودیم استعداد جوان سال را در نشست های خبری ای که برگزار شد و نحوه ی حمایت و آموزش از او را معرفی کنیم . همچنین توانستیم در بخش پژوهس توسط اساتید عزیزی که در این جمع حضور دارند مانند آقایان بهرام کلهرنیا ، امر الله فرهادی ، مجید عباسی و سرکار خانم کهوند و سایر اساتید به وعده هایی که در دوره های گذشته داده بودیم عمل کنیم.
او یادآور شد که ما اعتقاد داریم که خودمان باید آستین ها را بالا زده و برای کشور و حرفه ی خود کار مفیدی را انجام دهیم و دین خود را ادا کنیم. پس از نمایش فیلمی کوتاه از روند اتفاقات و نحوه ی برگزاری جلسات پژوهشی ، نشست های خبری و روند داوری این دوره ، او از بهرام کلهرنیا دعوت کرد که تا با سخنان خود مراسم را آغاز کند.
بهرام کلهرنیا:‌ بسته‌بندی‌ها روزمره زندگانی ما را سازماندهی میکنند !

بهرام کلهرنیا استاد دانشگاه ، پژوهشگر و عضو هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران در ابتدای سخنان خود را اینطور آغاز کرد که :
دوستان اشاره کردند که این مراسم سه ساله شد ، اما این سه سالگی به نوعی ۳۰ سالگی و ۳۰۰ سالگیست !
بزرگی ابعاد و رشد و توسعه ی بسته ها بیش از آن چیزیست که به صورت جاری ممکن است ما تصور کنیم. بدون هیچ نوع حمایت و پشتیبانی ای و به صورت مستقل، این رویداد به صورت مراسمی در آمده که دیگر هر سال به انتظار او هستیم. این اتفاق مهمی‌ است. ما چشم به راهیم که بسته ها کی به ما چه خواهد گفت و کی به ما چه چیز خواهد داد و کی تعیین خواهد کرد که به کجا رسیده ایم. وی گفت حاضرین در این جلسه به صورت معمول جمعیتی هستند که به گالری ها سر میزنند و پیگیر آثار هنری هستند و به موزه ها سر میزنید اما؛ مردم بیشتر - بسته بندی ها - را میبینند!
امروز گالری ها وارد سوپرمارکت ها یا فروشگاههای بزرگ و کوچک شده اند. بسته بندی به مثابه سند جدیدی برای بیان مفاهیم و موقعیت انسانی در سطح بین المللی مشغول کار کرد است بدون اینکه آرتیستی آنرا امضا کند یا به عنوان اثری هنری به دیوار آویخته شود ! بسته بندی ها ، روزمره ی زندگانی ما را ساماندهی میکنند ! از بامداد تا شامگاه و حتی شاید تا رویاهای ما هم بیایند و ما خواب بسته بندی خوب ببینیم !
کلهرنیا افزود فکر میکنم از حدود انقلاب صنعتی به این سو بود که تجهیز جهان به دستگاههای جدید فنی ، دستگاههای چاپ و برش توانستند تحول جدیدی را در جهان بوجود بیاوردند. شاید ما کمی دیرتر توانستیم سایه ها و نیم سایه های این تحول را ببینیم و حالا خودمان مجهز شده ایم به آن امکانات و امروز دیگر بسته بندی ها ساخته می شوند به مثابه سندی موضوعی یا پدیده ای که حمل کننده ی چیزی درون خویشتن است. مفهومی را همیشه حمل میکند و با ساز و کار بصری خود و با ساز و کار ریخت و حجم و اندازه ی خود چیزی را به ما مینمایاند. بسته بندی با ما گفتگو و مذاکره میکند و به زبانی گویا مجهز است. اگر این زبان شایسته است، اگر به سامان یا نابه سامان است، نشاندهنده ی وضعیت کنونی ماست.
کوششی را که این رویداد به پا کرده است کوششیست برای تصحیح زبان بسته بندی ! کوششیست برای ایجاد بیان مفاهیم و آرمانهای جدید در بسته بندی ! انسان نو ، به روایت نو زندگی میکند. شما به گالری ها سر میزنید اما مردم دیگر نه ! آنها با ورود یک بسته ی جدید به زندگی خود میتوانند رقمی از زیبائی شناسی نو را در ورود به زندگی خود تجربه کنند. میتوانند افق دیگری را برای زندگانی متصور بشوند. بسته بندی حمل کننده ی الفباست ! حمل کننده ی زبان است . کدها، نشانه ها، رنگ ها همه بهم گره میخورند تا بتوانند یک سامان منسجم و بیانگر را بسازند. نبود امکانات و متریالهای با کیفیت در دسترس طراحان در این سالها مانند مقواهای بی کیفیت و از طرفی عدم تعهد دانشگاهها به آموزش مسائل فنی به دانشجویان که باعث میشد آنها تا زمان ورود به بازار واقعی کار مسائل فنی را نداند . بسته ها امروز به ما نشان میدهد که حالا این راه حل ها یافته شده. رویداد بسته ها به نوعی پایه های یک متد اندیشه ی جدید را پایه گذاری و پی ریزی میکند. بسته ها فرصت پژوهش را برای ما محیا میکند. آیا ما بسته بندی بومی داریم ؟ البته به واقع این بحث زودرس است و ما سنت تاریخی در این عرصه نداریم. سنتی وجود ندارد که ما بخواهیم بسته بندی بومی خود را بر روی آن بنا کنیم. اما بسته بندی سایر کشورها را نگاه کنید ؟ بسته های ژاپنی ، ژاپنیست ! بسته یندی های فرانسوی ،فرانسویست ! طراحان ما آیا میتوانند در گوشه ی ذهن خود به مساله ی بوم خود برای سامان دهی فرم و شکل در بسته بندی فکر کنند ؟ آیا سفارش دهندگان ما آمادگی این جنس از تفکر را دارند ؟ سفارش دهندگان لزوما زیر بار نوگویی و نو جویی نمیروند، و طراحان با کوچه بنبست های خاص خودشان با این موضوعات مواجه میشوند. سفارش دهندگان نوع دیدی که از این موضوع دارند لزوما با افق دید طراحان مطابق نیست.
اما در این رویداد و فرصت هایی که بوجود می آورد اینها به هم نزدیک میشوند. این رویداد پرچمی را به دست خود گرفته که تلاش میکند افق دوردست را به ما نشان بدهد و اکنونی که در این صنعت داریم. اگر این اکنون زشت یا زیباست، ما طراحان مسئول آن هستیم و این رویداد میخواهد آرایه های جدیدی برای اکنون و آینده ی ما بسازد و یقین بدانید که این رویداد افق آینده را برایمان خواهد ساخت.



ایمان آل مظفر پس از سخنان آقای کلهرنیا ضمن تشکر از نکاتی که ایشان گفتند یادآور شد که به پژوهش اهمیت فراوان میدهیم و دو کتاب مرجع در مورد بسته بندی در حال ترجمه ، تالیف و بومی سازی مواد و مطالب آنها داریم که یکی را تا چند ماه آینده و دیگری را برای سال آینده به بازار خواهیم رساند. او گفت بسته بندی موضوعی جدی و فرهنگیست و مردم هر روز با آن سرو کار دارند و مدام بسته بندی ها جلوی چشم و دید ما هستند و با تیراژهای میلیونی آنها را خواسته یا ناخواسته مشاهده میکنیم. بسته ها با ما ارتباط میگیرند و با ما حرف میزنند و ما بسته ای را هنگام خرید انتخاب میکنیم که حرف دلخواه ما را به ما بزند. این رویداد مربوط و متعلق به همه ی صنف ماست و نه فقط یک نفر ، بلکه همه ی طراحان یا افرادی که به نوعی در پروسه ی طراحی تا تولید و چاپ یک بسته بندی کنار آن قرار میگیرند. و ما امیدواریم به مرور زمان بتوانیم این رویداد را بزرگتر و کاملتر و حتی بین المللی بکنیم . او سپس از علیرضا مصطفی زاده از اعضای گروه مشاوران و داوران رویداد بسته ها خواهش کرد تا او نیز روی صحنه بیاید و صحبت کند.
مصطفی زاده:‌ آیا مرز میان یک طراحی خوب و فرا واقعی را رعایت میکنیم ؟
علیرضا مصطفی زاده در ابتدا گفت که در مورد هر چیزی بعد از بهرام کلهرنیا صحبت کردن سخت ترین کار دنیاست اما من خلاصه و خودمانی به نکته ای میخواهم اشاره کنم که در طول دیدن آثار رسیده به دبیرخانه و هنگام داوری دیده میشد که بسیاری از کارها تلاش کرده بودند که طراحی ای - خارجی - داشته باشند به گونه ای که وقتی آنها را میبینیم در نگاه اول معلوم نمیشود که یک محصول داخلی و ایرانی هستند. من فکر کردم که این را در قالب یک سوال امروز و در اینجا مطرح کنم که ما چقدر موظفیم به خواست یک سفارش دهنده تن بدهیم و چقدر باید مراعات یک مصرف کننده را بکنیم ؟ میدانیم که تولید کننده کاملا حق دارد به هزار و یک دلیل کار مشکل تولید را مانند فرزند خود بدانند و با این حس که همه ی ما فکر میکنیم فرزند ما خاص ترین است فکر کنند که محصولشا ن برترین است و از سوی دیگر میخواهم آن سمت را ببینیم که خریدار هم قضاوت اولیه اش بر اساس ظاهر یک کالاست و سوال من از زاویه ی اخلاق حرفه ای نیست اما اینطور نگاه کنیم که زمانی که یک محصول با طراحی ای فراتراز کیفیت خود به به بازار میآید بیائیم و ببینیم آیا این به منفعت ما یا اصلا تولید کننده و به طبع آن آیا مشتری هست یا خیر ؟ به این باید فکر کنیم که حتی منافع دراز مدت تولید کننده نیز تامین نمیشود و من فقط سوال میکنم که آیا بهتر نیست که هنگام طراحی ، محصول را زیبا نشان بدهیم اما فراتر نه ! چون تولید کننده ،مشتری و خودمان منفعتی نخواهیم داشت و فکر کنم کمی با دقت بیشتری باید به این موضوع فکر کنیم و خواستم ذهن همه ی ما کمی بیشتر درگیر این موضوع بشود.

پس از سخنان مصطفی زاده، ایمان آل مظفر با اشاره به اینکه یک رویداد مستقل با حامیان خود زنده است خواست تا حامیان این رویداد شامل:‌ مجتمع چاپ هودیس پارس، قالبسازی بابک، کامل برچسب، استودیو دیزاین وند، طراحان فردا، چاپ دیجیتال آرته، جعبه سازی نیکو،‌ آموزشگاه ویژه، انتشارات کتاب آبان،‌ماهنامه هنر بسته بندی،‌کیک استودیو، صنایع غذایی تردک، رستورانهای زنجیره‌ای شیلا و صنایع لبنی پاکبان، بر روی صحنه بیایند و ضمن دعوت از علی رشیدی و مجید عباسی با ارائه ی لوح سپاس از آنان تقدیر نمود.
پس از آن و بعد از نمایش فیلمی کوتاه از فرایند طراحی و ساخت پوستر این دوره توسط استعداد جوان سال بسته ها آقای علی قریشی ، از آقای امراله فرهادی جزو گروه مشاوران و داوری رویداد بسته ها خواسته شد تا به نیابت از آقای بیژن جناب رئیس هیات داوران بیانیه هیئت داوران را قرائت کنند.

امراله فرهادی:‌اگر کاری میکنیم آنرا وظیفه ی خود میدانیم.
امراله فرهادی با اشاره به اینکه بیانیه ی هیئت داوران به صورت کامل و با ادبیات استاد گرانقدر بیژن جناب در ابتدای کتاب به چاپ رسیده و همه هنگام دریافت کتاب میتوانند آنرا ملاحظه کنند و بخوانند گفت که صرفا به بخشی از نکات بسیار ظریف و ارزشمند این بیانیه اشاره خواهد کرد. او همچنین گفت بعد از سخنان آقای کلهرنیا در مورد ارزشهای یک بسته بندی و بعدتر سخنان آقای مصطفی زاده که خواستند در ذهن ما سوال ایجاد کنند من به بخشهایی از این بیانیه اشاره میکنم ضمن اینکه شاید بعضی از بخشهای این بیانیه کمی تلخ به نظر برسد اما هیچ ایرادی ندارد و این دست کم گرفتن زحمات هیچکس نیست اما طبیعتا نکاتی هست که حتما آنها را باید درنظر گرفت مانند اینکه واقعا وسط روز داوری آقای جناب از اینکه این همه کار رسیده به دبیرخانه فقط تعداد معدودی از آنها دارای نوشته و توضیحات فارسی بودند که همه و خصوصا آقای جناب را گیج کرد و گفتد آیا ما در ایران داریم داوری میکنیم ؟ و قرار شد از دوره ی بعد از هر طراح گسترده و طراحی باز او را هم بگیریم تا بتوانیم زیبایی را در کنار استفاده ی درست از فونت فارسی یا انگلیسی کنار هم مطابقت داده و دقیقتر قضاوت کنیم. ضمن اینکه این رویداد مانند هر رویداد دیگری نکات ضعف و قوت خود را دارد که ما به عنوان افراد مو سفید نکاتی را که بتوانیم در جهت اصلاح و بهتر شدن یادآوری میکنیم و اگر هم کاری میکنیم وظیفه خود میدانیم و در کنار ما و بیش از ما به گمانم صاحبان صنایع باید از چنین رویداد مستقلی حمایت کننند که امیدواریم در سالهای آتی بیشتر این اتفاق بیفتد. فرهادی با تاکید به اینکه در این بیانیه آمده است که همانطور که یک تولید کننده به تحقیق بازار میپردازد طراح نیز باید مراحل پژوهشی قبل از طراحی را طی کند و در هشت بند به نقاط ضعف و قوت آثار رسیده اشاره شده و سپس در آخر چند خط پایانی بیانیه را قرائت نمود. بعد از سخنان وی ایمان آل مظفر با دعوت از اعضای هیئت داوران که در سالن حضور داشتند آقایان مصطفی زاده ،عباسی ، فرهادی و خانم طاهره محبی تابان استاد دانشگاه و طراح، ابتدا اسامی تقدیر شدگان و سپس برگزیدگان را به شرح ذیل قرائت کرد تا جوایز آنان اهدا شود.
تقدیر شدگان : مریم رحیمی ، ندا فرشاد ، میثم شریف نژاد ، مهدی معتمدی کیا و مهدی نمازی
برگزیدگان : سلیم صالحی (‌ نفر اول ) ، صادق بهرامی (‌ نفر دوم ) ، حسام شهیدی (‌نفر سوم ) ، مریم رحیمی (‌برنده جایزه نگاه ویژه داوران ) ، یکتا جبلی و سید مصطفی سید ابراهیمی (‌جایزه منتخب هیات داوران ) و محمد رضا عمادیان مهر ( جایزه منتخب دبیر )
در انتهای اهدای تندیس و لوح های تقدیر برگزیدگان،‌آل مظفر از نماینده آژانس مسافرتی تابان در خواست نمود تا بر روی صحنه آمده و جایزه ویژه برگزیدگان را " توررایگان بازدید از نمایشگاه چاپ و بسته بندی اوراسیا ترکیه" را شخصا اهدا نماید. در پایان مراسم کتاب سال بسته ها به حاضرین در جلسه اهدا شد.