طراحی یک گفتوگو، دیزاین نمایشگاه آثار طراحی گرافیک عباس کیارستمی
اگر با نگاهی حساس به زندگی و آثار «عباس کیارستمی» بنگریم، او بیش از هرچیز دربارهی «زیستن» ساختهاست.
![](http://www.vijecorp.com/newsadminfa/data/upimages/K-R-00.jpg)
نگاه سادهساز او در طراحی گرافیک نیز، پیرو همین ویژگی است. تکدرخت بالای تپه در پوستر فیلم «خانهی دوست کجاست»، کت و شلوار آویخته به دیوار در پوستر فیلم «لباسی برای عروسی»، بالا رفتن تا روشنایی در پوستر فیلم «مسافر» و بسیاری نشانههای دیگر، از ستایش زیستن در آثار این هنرمند خبر میدهد.
![](http://www.vijecorp.com/newsadminfa/data/upimages/K-R-01.jpg)
نمایشگاه «در ستایش زندگی» بخشی از کارهای گرافیک «عباس کیارستمی» را به نمایش گذاشت. در طراحی هویت دیداری نمایشگاه به این سمت حرکت کردیم تا دوستدارانش و بهویژه «طراحان گرافیک» به درستی با آثار دیدهنشده کیارستمی و رنگ نگاه او در کارهای گرافیک دیزانش روبهرو شوند. سادگی و پرهیز از پیچیدگیها در آثار بررسی شدهاش، مسیر و سبک طراحی نمایشگاه را برای ما روشن کرد.
![](http://www.vijecorp.com/newsadminfa/data/upimages/K-R-02.jpg)
استفان زاگمایستر پس از بازدید از نمایشگاه آثارش در دومین دوسالانه سرو نقرهای، به اهمیت چیدمان و دیزاین برای یک نمایشگاه تاکید داشت. او در جمع ما با نکتهسنجی گفت: «طراحی بدون ایدهی این نمایشگاه، تنها به چیدمان ردیفی طرحها و آثار دیداری-شنیداری ختم شدهاست!». این نگاه ریزبینانه زاگمایستر در سال ۹۲، ما را به بررسی ظرفیتها و پتانسیل دیداری آثار کیارستمی واداشت تا سرانجام به دستهبندی دقیقتری نزدیک شویم. با اندازهگیری دقیق و بررسی امکانات محل برگزاری نمایشگاه (گالری مرتضی ممیز در خانه هنرمندان ایران)، نخستین قدم را برای تولید پیشطرحهای دیزاین و چیدمان آثار آغاز کردیم.
![](http://www.vijecorp.com/newsadminfa/data/upimages/K-R-03.jpg)
![](http://www.vijecorp.com/newsadminfa/data/upimages/K-R-04.jpg)
چالش پروسه طراحی نمایشگاه، از طرفی به تنوع آثار کیارستمی برمیگشت. این تنوع، شامل طراحی پوستر، نشانه، تصویرسازی کتاب، جلد کتاب و آلبوم موسیقی، عنوانبندی فیلم، کمپین تبلیغاتی، طراحی و کارگردانی اُپرا به همراه اتودها و یادداشتهای تولید برخی از کارها بود. چالش دوم، رویکردهای مختلف کیارستمی در خلق و تولید کارهایی بود که «سادگی» وجه مشترک آشکار آنها هستند.
![](http://www.vijecorp.com/newsadminfa/data/upimages/K-R-05.jpg)
ماهیت گرافیکی کارها این امکان را ایجاد کرد تا برای ابعاد، اندازه و چیدمان آثار تصمیمگیری کنیم و با دیزاینی همآهنگ ولی غیر یکنواخت، گفتوگویی بین بازدیدکننده و آثار بسازیم.
به عنوان نمونه، تصویرگریهای پر انرژی کتاب «من حرفی دارم» (احمدرضا احمدی-۱۳۴۹) ما را بر آن داشت تا از میان این تصویرسازیها، شاخصترین را در اندازه ۴۰۰ در ۱۸۰ سانتیمتر در کنج دیوارها و از روی خط تای کتاب پیادهسازی کنیم.
![](http://www.vijecorp.com/newsadminfa/data/upimages/K-R-06.jpg)
امضای «عباس کیارستمی» در نقش یک شوک دیداری، هوشمندانه به کار گرفتهشد. قرار دادن این شوک دیداری در اولین نقطه تماس و در فضایی بود که از بیرون گالری هم دیده میشد؛ بازدیدکنندگان را به میانهی آثار میکشاند و آنها را با فضای نمایشگاه درگیر میکرد.
![](http://www.vijecorp.com/newsadminfa/data/upimages/K-R-07.jpg)
سیال بودن بازدیدکننده و انتخابگری او در حرکت بین فضاهای مختلف گالری ممیز برای ما اهمیت داشت. به همین دلیل با بهرهگیری از موقعیت پنجرههای داخلی گالری و شیوه چیدمان، راهرو مانند سالنها کاربردی شد. این سیال بودن در نمایشگاه، ریتمی ایجاد کرد تا بیننده دچار خستگی دیداری نشود. پوستر فیلم «سیاه و سفید» و پرترهی هنرمند برای دستیابی یه این هدف جانمایی شدهبود.
![](http://www.vijecorp.com/newsadminfa/data/upimages/K-R-08.jpg)
جانمایی هدفمند و مدیریت فضاها بر اساس کاربرد به همراه تنظیم ارتباط بین فضاها، برای بیننده ایجاد ریتم میکند. با این ریتم میتوان فاصلهگذاری با آثار را تنظیم کرد و برای او حس نزدیکی و دوری را شکل داد. خلق کردن ریتم در طراحی نمایشگاه، گفتوگویی بین بیننده و آثار است.
![](http://www.vijecorp.com/newsadminfa/data/upimages/K-R-09.jpg)
هیربد لطفیان، مدیر هنری نمایشگاه آثار طراحی گرافیک «عباس کیارستمی» است. این مراسم و نمایشگاه با همت «مدرسهی ویژه»، از اول تا چهاردهم تیرماه ١٣٩٦ در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
![](http://www.vijecorp.com/newsadminfa/data/upimages/K-R-10.jpg)
![](http://www.vijecorp.com/newsadminfa/data/upimages/K-R-11.jpg)
هیربد، دانشآموختهی رشتهی ارتباط تصویری از پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. از سال ۱۳۸۷ فعالیت حرفهای خود را در زمینههای طراحی تایپ، هویتسازی و تبلیغات آغاز و در سال ۱۳۹۰ استودیوی شخصیاش را تاسیس کرد. آثار او در چندین نمایشگاه گروهی و انفردای به نمایش در آمدهاست.
همکاران پروژه: معراج قنبری، نوید ملکی، نسترن کچچیان و مسعود قربانی
![](http://www.vijecorp.com/newsadminfa/data/upimages/K-R-12.jpg)
![](http://www.vijecorp.com/newsadminfa/data/upimages/K-R-13.jpg)
![](http://www.vijecorp.com/newsadminfa/data/upimages/K-R-00.jpg)
نگاه سادهساز او در طراحی گرافیک نیز، پیرو همین ویژگی است. تکدرخت بالای تپه در پوستر فیلم «خانهی دوست کجاست»، کت و شلوار آویخته به دیوار در پوستر فیلم «لباسی برای عروسی»، بالا رفتن تا روشنایی در پوستر فیلم «مسافر» و بسیاری نشانههای دیگر، از ستایش زیستن در آثار این هنرمند خبر میدهد.
![](http://www.vijecorp.com/newsadminfa/data/upimages/K-R-01.jpg)
نمایشگاه «در ستایش زندگی» بخشی از کارهای گرافیک «عباس کیارستمی» را به نمایش گذاشت. در طراحی هویت دیداری نمایشگاه به این سمت حرکت کردیم تا دوستدارانش و بهویژه «طراحان گرافیک» به درستی با آثار دیدهنشده کیارستمی و رنگ نگاه او در کارهای گرافیک دیزانش روبهرو شوند. سادگی و پرهیز از پیچیدگیها در آثار بررسی شدهاش، مسیر و سبک طراحی نمایشگاه را برای ما روشن کرد.
![](http://www.vijecorp.com/newsadminfa/data/upimages/K-R-02.jpg)
استفان زاگمایستر پس از بازدید از نمایشگاه آثارش در دومین دوسالانه سرو نقرهای، به اهمیت چیدمان و دیزاین برای یک نمایشگاه تاکید داشت. او در جمع ما با نکتهسنجی گفت: «طراحی بدون ایدهی این نمایشگاه، تنها به چیدمان ردیفی طرحها و آثار دیداری-شنیداری ختم شدهاست!». این نگاه ریزبینانه زاگمایستر در سال ۹۲، ما را به بررسی ظرفیتها و پتانسیل دیداری آثار کیارستمی واداشت تا سرانجام به دستهبندی دقیقتری نزدیک شویم. با اندازهگیری دقیق و بررسی امکانات محل برگزاری نمایشگاه (گالری مرتضی ممیز در خانه هنرمندان ایران)، نخستین قدم را برای تولید پیشطرحهای دیزاین و چیدمان آثار آغاز کردیم.
![](http://www.vijecorp.com/newsadminfa/data/upimages/K-R-03.jpg)
![](http://www.vijecorp.com/newsadminfa/data/upimages/K-R-04.jpg)
چالش پروسه طراحی نمایشگاه، از طرفی به تنوع آثار کیارستمی برمیگشت. این تنوع، شامل طراحی پوستر، نشانه، تصویرسازی کتاب، جلد کتاب و آلبوم موسیقی، عنوانبندی فیلم، کمپین تبلیغاتی، طراحی و کارگردانی اُپرا به همراه اتودها و یادداشتهای تولید برخی از کارها بود. چالش دوم، رویکردهای مختلف کیارستمی در خلق و تولید کارهایی بود که «سادگی» وجه مشترک آشکار آنها هستند.
![](http://www.vijecorp.com/newsadminfa/data/upimages/K-R-05.jpg)
ماهیت گرافیکی کارها این امکان را ایجاد کرد تا برای ابعاد، اندازه و چیدمان آثار تصمیمگیری کنیم و با دیزاینی همآهنگ ولی غیر یکنواخت، گفتوگویی بین بازدیدکننده و آثار بسازیم.
به عنوان نمونه، تصویرگریهای پر انرژی کتاب «من حرفی دارم» (احمدرضا احمدی-۱۳۴۹) ما را بر آن داشت تا از میان این تصویرسازیها، شاخصترین را در اندازه ۴۰۰ در ۱۸۰ سانتیمتر در کنج دیوارها و از روی خط تای کتاب پیادهسازی کنیم.
![](http://www.vijecorp.com/newsadminfa/data/upimages/K-R-06.jpg)
امضای «عباس کیارستمی» در نقش یک شوک دیداری، هوشمندانه به کار گرفتهشد. قرار دادن این شوک دیداری در اولین نقطه تماس و در فضایی بود که از بیرون گالری هم دیده میشد؛ بازدیدکنندگان را به میانهی آثار میکشاند و آنها را با فضای نمایشگاه درگیر میکرد.
![](http://www.vijecorp.com/newsadminfa/data/upimages/K-R-07.jpg)
سیال بودن بازدیدکننده و انتخابگری او در حرکت بین فضاهای مختلف گالری ممیز برای ما اهمیت داشت. به همین دلیل با بهرهگیری از موقعیت پنجرههای داخلی گالری و شیوه چیدمان، راهرو مانند سالنها کاربردی شد. این سیال بودن در نمایشگاه، ریتمی ایجاد کرد تا بیننده دچار خستگی دیداری نشود. پوستر فیلم «سیاه و سفید» و پرترهی هنرمند برای دستیابی یه این هدف جانمایی شدهبود.
![](http://www.vijecorp.com/newsadminfa/data/upimages/K-R-08.jpg)
جانمایی هدفمند و مدیریت فضاها بر اساس کاربرد به همراه تنظیم ارتباط بین فضاها، برای بیننده ایجاد ریتم میکند. با این ریتم میتوان فاصلهگذاری با آثار را تنظیم کرد و برای او حس نزدیکی و دوری را شکل داد. خلق کردن ریتم در طراحی نمایشگاه، گفتوگویی بین بیننده و آثار است.
![](http://www.vijecorp.com/newsadminfa/data/upimages/K-R-09.jpg)
هیربد لطفیان، مدیر هنری نمایشگاه آثار طراحی گرافیک «عباس کیارستمی» است. این مراسم و نمایشگاه با همت «مدرسهی ویژه»، از اول تا چهاردهم تیرماه ١٣٩٦ در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
![](http://www.vijecorp.com/newsadminfa/data/upimages/K-R-10.jpg)
![](http://www.vijecorp.com/newsadminfa/data/upimages/K-R-11.jpg)
هیربد، دانشآموختهی رشتهی ارتباط تصویری از پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. از سال ۱۳۸۷ فعالیت حرفهای خود را در زمینههای طراحی تایپ، هویتسازی و تبلیغات آغاز و در سال ۱۳۹۰ استودیوی شخصیاش را تاسیس کرد. آثار او در چندین نمایشگاه گروهی و انفردای به نمایش در آمدهاست.
همکاران پروژه: معراج قنبری، نوید ملکی، نسترن کچچیان و مسعود قربانی
![](http://www.vijecorp.com/newsadminfa/data/upimages/K-R-12.jpg)
![](http://www.vijecorp.com/newsadminfa/data/upimages/K-R-13.jpg)